Lando Norris neve is felmerült az Abu-dzabi Nagydíj vizsgálatai során, miután egy vitatott előzési manőverben pályán kívül ment el Júki Cunoda mellett. Az FIA azonban végül úgy döntött, hogy a McLaren versenyzője nem érdemel büntetést – most pedig azt is elmagyarázták, miért.
Az eset a futam egyik kulcspillanatában történt, amikor Norris a bokszkiállását követően próbált előrébb jutni, miközben Cunoda – Max Verstappen csapattársaként – igyekezett feltartani őt, hogy ezzel segítse a Red Bull címvédőjét. A célegyenesben Cunoda többször is irányt váltott, miközben Norris a belső ívre húzódva próbált előzni. A manőver során a brit pilóta lekerült a pályáról, és úgy ment el a japán mellett.
A versenybírák mindkét versenyzőt vizsgálat alá vonták: Cunodát azért, mert a gyanú szerint leszorította Norrist, a McLaren pilótáját pedig azért, mert elhagyta a pályát, és így előnyt szerzett. Végül csak a Red Bull versenyzője kapott öt másodperces időbüntetést, Norris viszont megúszta a szankciót.
A hivatalos indoklás szerint a döntés alapját a rendelkezésre álló adatok, a pályabírói rendszer, valamint a fedélzeti kamerák felvételei képezték. A stewardok így foglalták össze álláspontjukat:
„A 4-es rajtszámú autó valóban a pályán kívül előzte meg a 22-es rajtszámú autót, azonban ez azért történt, mert a 22-es versenyzője többször is irányt váltott, miközben védekezett a 4-es ellen. Ha a 22-es autó nem tett volna ilyen mozdulatokat, a 4-es anélkül is megelőzte volna, hogy elhagyja a pályát. Így viszont azért került le az ideális ívről, hogy elkerülje az ütközést."
A döntéshozók arra is hivatkoztak, hogy a versenyzői viselkedésre vonatkozó irányelvek értelmében, ha egy autót „leszorítanak” a pályáról, akkor az nem minősül szabálytalan pályaelhagyásnak. Mint fogalmaztak: „Bár technikailag a pályán kívül történt az előzés, a fenti körülményekre tekintettel nem tartjuk indokoltnak további lépések megtételét.”
A versenybírák egyúttal emlékeztették a csapatokat, hogy bizonyos döntések ellen az előírt határidőn belül fellebbezhetnek az FIA Nemzetközi Sportkódexének 15. cikke, valamint a Szövetség Igazságügyi és Fegyelmi Szabályzatának 4. fejezete alapján.
Fontos kiemelni, hogy a stewardok döntései az FIA-tól függetlenül születnek, kizárólag a szabályok, az irányelvek és a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján.
Egyébként ha Norris öt másodperces büntetést kapott volna is, az sem befolyásolta volna a végső helyezését, ugyanis Charles Leclerc több mint hét másodperccel maradt le mögötte a negyedik helyen.
