Lando Norris pályafutása legnagyobb sikerét aratta 2025-ben, amikor az Abu-dzabi Nagydíjon elért harmadik helyével bebiztosította első Forma–1-es világbajnoki címét. A McLaren brit versenyzője nemcsak csapattársát, Oscar Piastrit győzte le az idény során, hanem a négyszeres világbajnok Max Verstappennel is kemény csatát vívott a szezon 24 futamán keresztül.
A cím azonban nem jár automatikusan busás pénzdíjjal, legalábbis nem a Forma–1 vagy az FIA részéről. A sportág történetének 75 éve alatt eddig 35 különböző versenyző lett világbajnok, 16 különböző gyártó színeiben, de a győztesek jutalmazása lényegében változatlan maradt.
Nincs pénzdíj, csak csapatbónusz
Bár sokan feltételeznék, hogy a világbajnoki cím dollármilliókat hoz a pilóta számlájára, a valóság más. A Forma–1-ben ugyanis a pénzdíjakat kizárólag a csapatok között osztják szét, mégpedig egy bonyolult képlettel, amelyet a Concorde-egyezmény határoz meg. A versenyzők közvetlenül nem részesülnek ebből a pénzből.
A világbajnok így legfeljebb a csapatától kaphat bónuszt, amennyiben szerződésében szerepel ilyen kitétel. Az FIA vagy a Forma–1 azonban semmilyen hivatalos pénzdíjat nem oszt ki a bajnoknak. Ez a gyakorlat régóta így működik, bár egyes futamokon korábban előfordult, hogy pénzjutalmat adtak a dobogósoknak, a bajnoki címhez kapcsolódó pénzeső sosem volt jellemző.
A trófea, amit nem vihet haza
A világbajnoknak természetesen jár egy trófea, méghozzá a hivatalos nevén FIA Forma–1-es Világbajnoki Trófea. Az 1995 óta használt serleget Richard Fox, a Fox Silver nevű fémműves cég alapítója tervezte. Az ezüstből készült kupa arany díszítéseket kapott, és különlegessége, hogy rajta szerepel minden korábbi világbajnok aláírása.
A trófeát a szezon utáni FIA Éves Díjátadó Gálán vehetik át a bajnokok, amelyet minden évben más helyszínen rendeznek meg. Idén a díjátadónak az üzbég főváros, Taskent ad otthont. A trófea azonban nem marad örökre a versenyzőnél, ugyanis az FIA a következő évben visszakéri, hogy aztán az új bajnoknak adhassa tovább. A csapatok általában kiállítják a serleget a központjukban, majd visszaszolgáltatják azt.
Ha egy versenyző mégis szeretne egy példányt magának, lehetősége van hivatalos másolatot készíttetni, természetesen saját költségén. További részleteken ebben a cikkünkben olvashatsz.
A legendás 1-es rajtszám
A világbajnoki cím egy másik különleges kiváltsággal is jár, ugyanis a következő szezonban a bajnok jogosult az 1-es rajtszám használatára. Ez a szám kizárólag az aktuális címvédőt illeti meg, és az autóján, a sisakján, valamint az overallján is viselheti.
Max Verstappen 2022 óta élt ezzel a lehetőséggel, miután első világbajnoki címét 2021-ben megszerezte. Nem kötelező azonban az 1-es szám használata, Lewis Hamilton például sosem váltott, és mindvégig megtartotta saját választott rajtszámát.
Lando Norris tehát a sportág történetének 35. világbajnoka lett, de a cím elsősorban presztízst és történelmi jelentőséget hordoz, nem pedig anyagi jutalmat. A trófea, az 1-es szám, és a név beírása a Forma–1 örökségébe – ezek azok az értékek, amelyeket az FIA szerint pénzben nem lehet kifejezni.
