Motorsport.hu|2025. 10. 29. 05:59
Laurent Mekies elmagyarázta, miért folytatja csapata egyedülálló módon az idei autó fejlesztését, míg riválisaik már teljesen a jövő évre koncentrálnak.

A Red Bull Racing vezetője, Laurent Mekies határozottan visszautasította azokat a spekulációkat, amelyek szerint csapata idei szezonvégi fellendülése negatívan befolyásolhatná a 2026-os kampány sikerességét.

Az osztrák istálló az elmúlt öt futamból hármat megnyert Max Verstappen révén, ami több győzelmet jelent, mint amennyit az év első tizenöt versenyén összesen elért a csapat. Ez a fordulat a Monzában bemutatott fejlesztéseknek köszönhető, amelyeket azóta is folyamatosan bővítenek – legutóbb Mexikóban érkeztek újabb padlólemez-módosítások.

Miközben a legtöbb rivális már hónapokkal ezelőtt leállította az idei autó fejlesztését, hogy minden erőforrást a 2026-os szabályváltozásra összpontosítson, a Red Bull merészen folytatja saját útját. A jövő évi technikai forradalom ugyanis mind az alváz, mind a hajtáslánc terén jelentős változásokat hoz, így a csapatok erősorrendje teljesen átrendeződhet.

Mekies vasárnap, a Mexikói Nagydíj után – ahol csapata versenyzői a harmadik és tizenegyedik helyen végeztek – elmondta, hogy stratégiájuk tudatos döntés eredménye.

"Azért csináljuk így, mert meggyőződésünk, hogy ez számunkra nettó előnyt jelent. Validáltuk a megközelítéseinket, és ezáltal kalibrálhattuk a 2026-ra vonatkozó munkánkat. Ha úgy gondolnánk, hogy ez veszélyeztetné jövőnket, természetesen nem tennénk" – mondta, hozzátéve, hogy tisztában vannak az árral, amit fizetniük kell ezért a stratégiáért, de megéri.

A Red Bull döntése meglepetést keltett versenytársai körében, különösen a címvédő McLaren táborában. Andrea Stella csapatfőnök egyenesen úgy fogalmazott, hogy saját 2026-os projektjüket veszélyeztetnék, ha hasonló utat választanának. A McLaren vezetője arra is utalt, hogy a Red Bull talán pesszimista a jövő évi esélyeit illetően, különösen a saját fejlesztésű erőforrás debütálását tekintve.

Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója azonban kategorikusan elutasította ezeket a felvetéseket. Marko a 2021-2022-es időszakra hivatkozott példaként, amikor az osztrák csapat jelentősen fejlesztette autóját a korábbi szabályrendszer utolsó évében, ami Verstappen első világbajnoki címéhez vezetett. A 2022-es autó, amely már az új, talajhatás-korszak első éve volt, szintén versenyképesnek bizonyult, Verstappen pedig sorozatban négy világbajnoki címet szerzett.

Mekies egyetértett Marko értékelésével, ugyanakkor rávilágított a fejlesztések folytatásának mélyebb okaira is.

"Hogy miért folytatjuk ennek az autónak a fejlesztését valamivel intenzívebben, mint a versenytársaink, annak semmi köze a 2026-os évhez" – mondta a csapatfőnök, aki júliusban vette át Christian Horner helyét.

A francia mérnök kiemelte, hogy ha a szezon közepén, amikor elégedetlenek voltak az autó teljesítményével és nem tudták kiaknázni annak potenciálját, egyszerűen lapot húztak volna, rengeteg megválaszolatlan kérdéssel és bizonytalansággal indultak volna neki a 2026-os évnek.

"Inkább úgy döntöttünk, hogy egy kicsit többet fektetünk ebbe az autóba. Megpróbáltuk feltárni, mi nem működött megfelelően, és sikerült teljesítményt kiszednünk belőle. Ez jelentősen megnövelte a bizalmunkat az eszközeinkben, módszertanunkban és megközelítéseinkben a 2026-os év felé haladva" – részletezte Mekies, majd hozzátette, hogy természetesen még rengeteg idő és energia áll rendelkezésre a jövő évi projektre, de ez volt a logika a döntésük mögött.

A csapatfőnök zárásként hangsúlyozta, hogy stratégiájuknak semmi köze az erőforrás teljesítményével kapcsolatos aggodalmakhoz, tisztán technikai és módszertani megfontolások vezérelték őket ebben az irányba.