Günther Steiner, aki 2024 végéig irányította a Haas Forma–1-es alakulatát, ezúttal a Mexikói Nagydíj kapcsán fogalmazott meg komoly kritikát a sportot irányító testület, az FIA felé. A Red Flags Podcast legfrissebb adásában a korábbi csapatvezető több ponton is kifogásolta a versenyirányítás döntéseit, különösen a futam végi virtuális biztonsági autós szakaszt és a rajt utáni pályaelhagyások kezelését.
A mexikói verseny első köre nem kevés vitát kavart, miután több pilóta is levágta a kanyart, ezzel vélhetően előnyhöz jutva. Az FIA azonban nem alkalmazott egységes szankciókat, ami Steiner szerint tovább mélyítette a sportág szabályozási problémáit.
„Megint ott tartunk, hogy mindenki beszél róla, de semmi nem változik. Fernando is elmondta a véleményét, hogy egyesek büntetést kapnak, mások nem. Teljes a káosz” – fogalmazott, majd hozzátette, hogy szerinte nem a személyekkel van a baj, hanem az egész rendszer működésével.
A verseny hajrájában Carlos Sainz technikai hiba miatt félreállt, miközben Max Verstappen és Charles Leclerc között éppen kiélezett csata bontakozott ki a második helyért. Bár a spanyol pilóta igyekezett biztonságos helyen leparkolni, az FIA mégis elrendelte a VSC-t, amit sokan túlzónak tartottak. A hivatalos indoklás szerint a Williams füstölni kezdett, a tűzveszély miatt pedig szükség volt a pályabírók beavatkozására.
A helyzetet tovább bonyolította, hogy a verseny során készült felvételeken látható volt, amint pályabírók átfutnak a pályán Liam Lawson autója előtt. Az eset kivizsgálása jelenleg is zajlik, noha a mexikói fél szerint Lawson volt a hibás az esetnél.
Steiner úgy véli, a versenyigazgató döntését részben ez a korábbi jelenet befolyásolhatta.
„Szerintem a pályabírók megijesztették a versenyigazgatót, aki még mindig azt próbálta feldolgozni, hogy emberek rohangáltak a pályán. Nem hiszem, hogy ez az ő hibája, lehet, hogy a bírók saját hatáskörben léptek, annak ellenére, hogy visszarendelhették volna őket” – mondta, majd hozzátette, hogy szerinte a VSC bevetése túlreagálás volt, mivel Sainz tudatosan választotta ki a leállás helyét, és nem véletlenül került oda.
„Carlos pontosan tudta, mit csinál, és úgy állt meg, hogy ne zavarja a versenyt. Ez nem egy szerencsés megállás volt, hanem előre megfontolt döntés. Ebben mindig nagyon tudatos” – értékelt, rámutatva arra, hogy a versenyigazgató valószínűleg még mindig a pályán átfutó bírók képeit látta maga előtt, amikor meghozta a döntést.
Steiner szerint elegendő lett volna a dupla sárga zászlós jelzés, a VSC helyet, emellett azt is felvetette, hogy a versenyek állandó sportfelügyelői segíthetnének az olyan visszatérő problémák kezelésében, mint a rajt utáni pályaelhagyások.
„Ha egy állandó felügyelő látja, hogy ez már másodszor történik meg ugyanazon a pályán, akkor leül a szervezőkkel, és azt mondja: minden évben gond van ezzel, ezt nem lehet tovább így csinálni, nem lehet levágni a pályát” – mondta, miközben arra utalt, hogy a következetesség hiánya továbbra is komoly feszültséget okoz a mezőnyben.
