A Red Bull versenyzője, Max Verstappen rendkívül magabiztosan nyerte meg az Olasz Nagydíjat, a McLarennél pedig a csapatutasítást is bevetették, miután a bokszstratégiával Piastrit részesítették előnyben, de a tervüket keresztülhúzta Norris lassú kiállása.

A Forma-1-es Olasz Nagydíjon a kiváló Q3-as köreinek köszönhetően Verstappen rajtolhatott az élről, akit a két McLaren követett Norris, Piastri sorrendben, Leclerc pedig a negyedik rajtkockát foglalhatta el.

Hamilton a Hollandiából magával hozott büntetése miatt az 5. helyett a 10. helyről indult, az 5. pozíciót így Russell örökölte meg, akit Antonelli, Bortoleto és Alonso követett. Cunoda a 9. helyről rajtolhatott.

Motorcsere miatt Hadjar és Gasly is a bokszból indult, a két Williams pedig csak a hetedik sorból várhatta a rajtot. A top 13-ból mindenki a közepes gumikra voksolt, Albon, Ocon és Stroll, valamint a bokszból rajtolók a kemény gumikkal rajtoltak, Lawson pedig a lágy keveréket választotta.

Hülkenberg műszaki hiba miatt el sem tudott rajtolni, a felvezető kör végén kihívták a bokszba, hogy feladja a versenyt.

Norris remekül kapta el a rajtot, és támadta is Verstappent az 1-es kanyar felé - bár Verstappen megtartotta a pozícióját, viszont levágta a sikánt, így a csapata javaslatára elengedte maga mellett a világbajnoki második helyezettet.

Norris viszont nem tudott sokáig előtte maradni, a holland a Red Bull jó egyenesbeli tempóját is kihasználva megelőzte a McLaren versenyzőjét, és pár kör alatt 2 másodperces előnyre tett szert.

Piastri számára is kalandos volt a rajt: Leclerc-rel vívott kemény csatát, a külső íven egy zseniális előzést is bemutatott, de aztán a monacói mégis felül tudott kerekedni rajta, és körökön keresztül, keményen védekezve őrizte a pozícióját. A 7. körben aztán sikerült Piastri előzése, és feljött a harmadik helyre, de ekkor már 3,5 másodpercre volt Norristól.

Leclerc-t ezt követően Russell kezdte el támadni, Hamilton pedig a jól sikerült rajtja után Alonsót és Bortoletót is megelőzve feljött a hatodik helyre. Cunoda a kilencedik, Antonelli a tizedik helyen állt, Ocon pedig 5 másodperces büntetést kapott Stroll leszorítása miatt.

A 10. körre már 3 másodperce nőtt Verstappen előnye Norris előtt, és a holland egyértelműen a leggyorsabb volt a mezőnyben, sorra futotta a leggyorsabb köröket. Piastri kicsit lassabb volt Norrisnál, 4,5 tizedre nőtt a lemaradása.

A top 3 között egyre nagyobbra nőtt a különbség, Leclerc pedig kicsit stabilizálni tudta a helyzetét, és 1 másodpercen kívülre taszította Russellt. Verstappen pedig ismét megfutotta a leggyorsabb kört, és már 4,5 másodperccel vezetett, Piastri pedig 6 másodpercre volt Norristól.

A 18. körben Antonelli előzte meg Cunodát a kilencedik helyért, és elkezdett közeledni a Bortoleto-Alonso pároshoz. A kiállások sorát ugyanebben a körben Bearman nyitotta, akinek a kemény gumikat tették fel. A 20. körben Cunoda is kijött, akit Bearman a már üzemmeleg gumikon meg tudott előzni.

A 21. körben Bortoleto és Alonso egyszerre jött ki a bokszba, és mivel a Sauber kiállása lassú volt, a spanyol megelőzte a brazilt. Alonso viszont nem sokáig maradt versenyben: miután agresszívan hajtott rá egy kerékvetőre, megsérült a futóműve és ki kellett állnia a versenyből.

A futam felénél a pontszerzők sorrendje Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Russell, Hamilton, Antonelli, Albon, Sainz, Ocon volt, de a top 10-ből ekkor még senki nem jött ki a bokszba.

A 28. körben a Leclerc-től ekkor már jelentősen lemaradó Russell szánta el magát kiállásra, és kemény keveréket kapott. Cunoda és Lawson a pozícióért küzdve értek össze, majd Cunoda felháborodva rádiózott.

Antonelli egy körrel Russell után jött ki kerékcserére, a McLarenek pedig elkezdték fontolgatni azt, hogy annyira elnyújtják az első etapot, hogy a második etapra már lágy keverékeket tehessenek fel.

Leclerc 20 körrel a futam vége előtt jött ki a bokszba, és nagyon az utolsó pillanatban fékezett a bokszutcai vonalnál. A monacói bőven Russell elé jött vissza, majd nem értette, hogy miért kellett kijönniük, hogyha nem voltak veszélyben Russell miatt.

Verstappen végül 16 körrel a leintés előtt, 5 másodperces előnyben jött ki a bokszba, és kemény keverékeket kapott, és 19,6 másodperccel Norris mögé jött vissza. A holland kivezető köre nagyon erős volt. Egy körrel később Hamilton is kijött, aki a kiállás nélkül álló Ocon, Stroll duó mögé jött vissza.

Verstappen a kiállása utáni második körében megfutotta a leggyorsabb kört, és 1 másodpercet adott a McLaren duójának, akik közül ekkor Piastri volt gyorsabb, aki bő 5 másodpercre volt a csapattársától.

13 körrel a futam vége előtt Sainz és Bearman ütközött össze, viszont folytatni tudták a versenyt, így nem volt szükség a biztonsági autóra - az esetért Bearman 10 másodperces büntetést kapott. Norris tempója ekkor már nagyon visszaesett, egy kör alatt 8 tizedet vesztett a csapattársához képest.

Hamilton megelőzte Strollt és Ocont, miközben Albon kijött a bokszba, és a tizedik helyre jött vissza. Piastri tovább közeledett Norrishoz, 10 körrel a futam vége előtt már csak 3,5 másodpercre volt tőle, Verstappent pedig már csak 7,5 másodperc választotta el Piastritól.

Albon Antonellit támadta a kilencedik helyért, az olasz keményen védekezett, de így sem volt ellenszere a friss gumikon érkező Williams-pilóta ellen. A McLaren pedig szólt Norrisnak, hogy Piastrit fogják először kihozni, de biztosították, hogy nem lesz alávágás.

Egy körrel Piastri után Norrist is kihozták, akinek viszont 6 másodperces volt a kiállása, így 1,6 másodperccel a csapattársa mögé jött vissza. A McLaren nagyon nehéz dilemmába került emiatt.

Verstappen előnye az utolsó 6 körbe érve 18 másodperc feletti előnnyel rendelkezett, a csapat szólt neki, hogy megvan a kemény munkával, most már nem kell nyomnia, Verstappen viszont azt mondta, hogy „nincs kockázat, teljesen nyomom".

A McLaren arra kérte Piastrit, hogy engedje el Norrist, mert a kiállásnál ő élvezett előnyt, és a tavalyi Magyar Nagydíjra emlékeztették az ausztrált, majd hozzátették, hogy utána szabadon versenyezhet vele.

Piastri azt mondta, hogy ez a versenyzés része, de aztán mégis elengedte Norrist, aki így feljött a második helyre, Piastri pedig DRS-távolságon belül követte csapattársát és világbajnoki riválisát. Verstappen nevetve vette tudomásul, hogy egy lassú kiállás miatt cserélte meg a pilótáit a McLaren.

Ocon 2 körrel a leintés előtt teljesítette első kiállását, ezen kívül pedig már nem történt változás a pontszerző pozíciókban.

Mindez azt jelenti, hogy Verstappen nyerte meg a versenyt 19 másodperces előnnyel, Norris a második lett és megfutotta a leggyorsabb kört, Piastri a harmadik lett. Leclerc a negyedik helyre hozta be a Ferrarit, őt Russell és Hamilton követte.

Albon lett a hetedik, Antonelli pedig a nyolcadik helyen ért célba, viszont 5 másodperces büntetést kapott kiszámíthatatlan vezetés miatt, így Bortoleto örökölte meg a nyolcadik pozíciót. Az utolsó pontot Hadjar szerezte, akit Sainz és Bearman követett, Cunoda pedig a 13. lett.

A Forma-1-es szezon két hét múlva Bakuban fog folytatódni, Piastri 31 ponttal vezet az egyéni pontversenyben Norris előtt, a konstruktőrök között pedig a Ferrari stabilizálta a második helyét.