Hegedűs László|2025. 11. 24. 14:13
Peter Windsor szerint a McLaren hibája alapjaiban változtatta meg a bajnoki harcot.

Peter Windsor az elmúlt hetekben már-már beletörődött abba, hogy a 2025-ös világbajnoki csata kifulladni látszik, ugyanis a pontkülönbségek egyre nőttek a mezőny élén. A Las Vegas-i hétvége azonban új életet lehelt a történetbe, miután mindkét McLarent kizárták a versenyből. Windsor úgy fogalmazott, hogy „egy teljesen őrült nap volt ez Max Verstappen, a Red Bull és a Honda számára”.

A nézőknek már hajnal ötkor be kellett kapcsolniuk a tévét, ha nem akartak lemaradni az eseményekről, és sokan valószínűleg még félálomban voltak, amikor a nap későbbi részében szembesültek a meglepő hírekkel. Windsor a saját YouTube-csatornáján éppen egy videót készült publikálni, amikor megérkezett a hír, hogy a McLaren mindkét autóját kizárták. „Hihetetlen és egészen bizarr hírről van szó”, mondta, majd kitért arra is, hogy az esetnek komoly következményei lehetnek.

Windsor szerint a McLaren az elmúlt hétvégéken alig végzett hosszú etapokat nagyobb üzemanyagszinttel, és ennek most meg is fizette az árát.

„Ez egy hatalmas hiba a McLarentől, ugyanis technikai szempontból mindig kell tartalékot hagyni a hasmagasság beállításánál”, mondta, rámutatva arra, hogy a csapat csak a futam során szembesült azzal, hogy az autó jobban pattogott, mint korábban gondolták.

A szakértő részletesen beszélt a szabályokról is, és elmondta, hogy a Forma–1-es autók alatti fa betét vastagsága tíz milliméter a rajtnál, ugyanis a verseny végére is legalább kilenc milliméternek kell maradnia. A McLaren esetében a megengedettnél nagyobb kopást mértek, ami alapvetően már önmagában szabálysértésnek számít. Bár a különbség mindössze 0,26 milliméter volt, Windsor szerint „ez mégis jelentős túllépés”.

A Williamsnél és más csapatoknál is előfordult már hasonló probléma, de Windsor szerint a jelenlegi eset különösen súlyos, ugyanis egyszerre két autót érintett.

A kopólemez kopása Lando Norris autóján tizenkét százalékkal volt nagyobb a megengedettnél, míg Oscar Piastri esetében huszonhat százalékos eltérést mértek.

„Talán még megpróbálnak fellebbezni”, jegyezte meg Windsor a videó készítése közben, majd később kitért arra is, hogy Andrea Stella csapatfőnök közben bejelentette, hogy nem nyújtanak be óvást, és elfogadják a kizárásokat. „A mérés az mérés, Piastrit és Norrist pedig diszkvalifikálták.”

Norris duplán rosszul járt

„Hihetetlen, hogy ez megtörténhet. A csapatok mindig hagynak ráhagyást, ezt muszáj megtenni”, mondta, majd hozzátette, hogy a probléma vélhetően a futam elején jelentkezett, amikor az autók még tele voltak üzemanyaggal. Feltételezése szerint Norris lassítása a futam végén valószínűleg nem a kopás miatt történt, hanem azért, mert a McLaren attól tartott, hogy nem marad elegendő üzemanyag az autóban.

„Az, hogy ugyanazon szabály megsértése miatt egyszerre két autót is kizárnak, egészen alapvető hiba. Ilyen ritkán fordul elő”, érvelt Windsor, miközben példaként felidézte, hogy a Ferrari is járt már hasonlóan idén Kínában, de akkor Charles Leclerc és Lewis Hamilton különböző okok miatt estek ki az eredményekből.

Windsor szerint ez most egyértelműen nem pech következménye volt.

„Az autók mérnökei együtt dolgoznak ezen a területen, és elvárható, hogy ugyanazt a hasmagasságot alkalmazzák. A versenyen nagyobb volt a sebesség, mint a hétvége korábbi részében, és a szél is erősen befolyásolta a pattogást. A McLaren autói egyszerűen jobban pattogtak a pályán, mint a többiek.”

Verstappen nyert a legtöbbet

A kizárások nemcsak a futam végeredményét alakították át teljesen, ugyanis a világbajnoki pontverseny szempontjából is hatalmas hatásuk lett. „Lando elveszíti a pontjait, Max viszont bónuszba is kap 25 pontot. Micsoda győzelem ez Verstappen számára, ha a bajnokságot nézzük!”, mondta lelkesedve, majd kiemelte, hogy matematikailag óriási előnybe került a Red Bull versenyzője.

Verstappen a kizárások következtében már csak 24 ponttal van lemaradva Norris mögött, és fej fej mellett áll Oscar Piastrival.