Fernando Alonso utoljára 2006-ban nyert világbajnoki címet, ám közel két évtizeddel később is a Forma–1 egyik legmeghatározóbb alakja maradt. Nem a múltbeli sikerei vagy a statisztikái miatt, hanem azért, mert valami sokkal ritkábbat őrzött meg: a győzelem iránti olthatatlan vágyat.
Romain Grosjean, aki hosszú éveken át versenyzett ellene, most egyértelmű szavakkal fogalmazta meg azt, amit a paddockban már régóta sokan éreznek.
„Fernando Alonso fejben még mindig 25 éves. Mintha meg sem öregedett volna. Ugyanazzal a szenvedéllyel áll hozzá, mint amikor 2005-ben világbajnok lett. Elképesztő látni ezt” – mondta a francia pilóta, aki belülről is jól ismeri a kétszeres bajnokot.
Grosjean nem pusztán Alonso tehetségét emelte ki – azt senki sem kérdőjelezi meg –, hanem azt a kitartást és lelkesedést, amelyet a spanyol versenyző azóta is változatlanul képvisel. Azt a fajta hozzáállást, amely a legtöbb pilótából idővel kikopik, különösen akkor, ha éveken át gyengébb autókban ülnek, vagy kudarcba fulladt projektekben vesznek részt.
Alonso karrierje során többször is megjárta a mélypontokat. A McLaren–Honda időszak inkább tűnt túlélőtúrának, mint versenyzésnek, az Alpine-nál töltött időszak pedig nem hozta meg a várt áttörést. 2023-ban az Aston Martinnal végre újra megcsillant a remény, és Alonso élt is a lehetőséggel: amikor az autó versenyképes volt, ő rendre a dobogón végzett.
„Ha jó autót kap, Fernandóra mindig lehet számítani” – fogalmazott Grosjean, ezzel is hangsúlyozva, hogy Alonso jelenléte sosem volt öncélú. Nem azért maradt a mezőnyben, hogy a múlt sikereiből éljen, hanem mert őszintén hisz abban, hogy még mindig képes nyerni. És ez a hit valódi.
A 2025-ös idény különös kontrasztot is hozott: miközben Lewis Hamilton első ferraris évében szenved, és még a dobogó közelébe sem jutott, Alonso egy olyan Aston Martinnal zárt a világbajnokság első tíz helyezettje között, amely papíron messze nem tűnt ennyire versenyképesnek. A 43 éves spanyol 56 pontot gyűjtött, ezzel ismét megmutatta, hogy a lehetőségekből mindig a maximumot hozza ki – ez lett az ő védjegye.
Grosjean szerint Alonso hosszú pályafutásának egyik kulcsa a tudatos tervezés. „Nagyon okosan kezeli az időbeosztását, az utazásait, az egész éves programját. Minden előre meg van tervezve, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy ennyi idő után is ennyire friss tud maradni” – magyarázta.
De még a legprecízebb menedzsment sem ér semmit, ha nincs mögötte valódi szenvedély. Alonso pedig ebben továbbra is egyedülálló. Mentálisan fiatal maradt, és már most izgatottan beszél a 2026-os szezonról, amely új szabályokat, a Honda visszatérését és egy Adrian Newey által tervezett autót hoz majd – egy olyan projektet, amely hosszú idő után újra valódi esélyt adhat számára.
Nemcsak Alonso érzi ezt, hanem a paddockban mindenki. És amikor olyan emberek, mint Romain Grosjean, ezt nyíltan ki is mondják, az üzenet világos: Fernando Alonso nem a múlt egyik emléke. Ő még mindig a jelen egyik legfontosabb szereplője – és könnyen lehet, hogy a jövőé is.
