A 2025-ös Forma–1-es idény Abu-Dzabiban zárult, de a szezonzáró utáni napokban nem a futam eredménye, hanem Lewis Hamilton jövője vált a paddock legfőbb beszédtémájává. A Ferrarihoz idén csatlakozó hétszeres világbajnok visszafogott nyilatkozatai és a jövőre vonatkozó bizonytalan kijelentései újraindították a találgatásokat arról, vajon közeleg-e pályafutása vége.
A brit versenyző az idényzáró hétvégén először nem zárta ki egyértelműen a visszavonulás lehetőségét, sőt, arról beszélt, hogy az ünnepi időszakban inkább a családjára szeretne koncentrálni, mint a versenyzésre. Ez épp elég volt ahhoz, hogy sokan úgy értelmezzék: a Ferrari színeiben töltött, sikertelen debütáló év után Hamilton komolyan fontolgatja a búcsút.
Hamilton: még mindig a világbajnoki cím a cél
Pár nappal később azonban Hamilton már egészen más hangot ütött meg. Egyértelművé tette, hogy nem tett le arról az álomról, amiért eredetileg Maranellóba igazolt – vagyis hogy a Ferrari színeiben világbajnoki címet nyerjen.
„Fontos, hogy az ember mindig szem előtt tartsa az álmát” – fogalmazott. „Van egy álmom, amit a szívemben hordozok, és továbbra is azért dolgozom, hogy megvalósítsam.”
Annak ellenére, hogy idén először fordult elő vele, hogy egyetlen dobogós helyezést sem szerzett a szezon során, Hamilton hangsúlyozta, hogy a versenyzés iránti szenvedélye nem csökkent. Elmondása szerint a „szeretet, amit a sport iránt érez”, adja számára az erőt, és külön kiemelte a csapatát és a szurkolókat, akik folyamatosan támogatják. Úgy látja, a probléma nem a motivációjával van, hanem a teljesítményével.
Rosberg szerint Hamilton fejben már kiszállt
Nem mindenki osztja azonban Hamilton optimizmusát. Egykori csapattársa és riválisa, Nico Rosberg úgy véli, a brit pilóta mentálisan már elengedte a Forma–1-et. A Sky-nak adott interjújában Rosberg úgy fogalmazott, Hamilton viselkedése alapján úgy tűnik, mintha már inkább a visszavonulást választaná, csak épp nem teheti meg, hogy egyetlen ferraris év után kiszálljon.
„Olyan, mintha csapdába került volna” – mondta Rosberg. „Nincs más választása, muszáj folytatnia 2026-ig, még akkor is, ha ezzel kockáztatja, hogy újabb nehéz szezon vár rá.”
Ralf Schumacher: ideje lenne átadni a helyét
Ralf Schumacher, a korábbi F1-es versenyző még keményebb véleményt fogalmazott meg Hamiltonnal kapcsolatban. Szerinte a Mercedes korábbi sztárja jobban tenné, ha visszavonulna, még mielőtt a 2026-os szabályváltozások újabb kihívások elé állítanák a Ferrarit.
A Sky Sports F1 német adásában Schumacher úgy vélekedett, hogy Hamilton nem találja a régi formáját, és már nem képes alkalmazkodni az új generációs autókhoz.
„Kétségbeesetten próbálja visszanyerni azt a vezetési érzést, amivel korábban győzött, de nem találja” – mondta. Szerinte a brit pilóta emiatt túlságosan beleavatkozik az autó beállításaiba, ami több problémát okoz, mint amennyit megold.
„Úgy tűnik, teljesen átalakíttatja az autót, és olyan dolgokat követel, amik egyszerűen nem megvalósíthatók” – fogalmazott Schumacher. „Nem képes változtatni a vezetési stílusán.”
A német exversenyző külön kitért Hamilton szimulátoros munkához való hozzáállására is, amit már régóta kritizálnak. „A szimulátor számára valószínűleg rémálom” – mondta, utalva arra, hogy Hamilton sosem tartozott azok közé, akik szívesen dolgoznak a virtuális pályákon. „Ez már nem a modern Forma–1.”
Schumacher szerint a Ferrari helyzete így még nehezebb, mivel Charles Leclerc az egyetlen megbízható referencia a fejlesztésekhez. Úgy látja, a Scuderia nem engedheti meg magának, hogy 2026-ban is csak egy pilótára építsen.
„A Ferrari nem versenyezhet világbajnoki címért, ha csak az egyik autóval tudnak érdemben dolgozni” – figyelmeztetett. „Ha nem kapnak versenyképes visszajelzéseket mindkét oldalról, akkor elveszítik a fonalat a fejlesztésben, és az egész projekt megbukhat.”
Schumacher szerint Hamiltonnak félre kellene állnia, hogy Leclerc mellé egy fiatal, megbízható pilóta érkezzen, aki hosszú távon segítheti a csapat építkezését.
Johnny Herbert: Hamilton már nem az, aki volt
Johnny Herbert, Hamilton egykori ellenfele és a Sky Sports szakértője szintén kétségbe vonja, hogy a brit versenyző képes még visszatérni korábbi szintjére. A NewBettingSites-nek adott interjújában azt mondta, Hamilton jelenlegi megnyilvánulásaiban már nyoma sincs annak az elszántságnak, ami korábban jellemezte.
„Őszintének kell lenned magaddal” – mondta Herbert. „Ha fogalmad sincs, hogyan mássz ki a gödörből, akkor miért folytatnád?”
Herbert szerint Hamilton korábban ösztönösen, szinte gondolkodás nélkül hozta a jó döntéseket a pályán, de ez a képessége mára eltűnt. „Megvolt benne az akarat és a képesség. Most már nincs meg” – fogalmazott. „Minden sokkal nehezebbnek tűnik, míg régen minden természetesen jött.”
Herbert nemcsak Hamilton teljesítményét, hanem a Ferrari egész idényét is bírálta. Szerinte a Scuderia volt a szezon legnagyobb csalódása, ugyanis hiába érkezett Hamilton, a csapat teljesítménye elmaradt a várakozásoktól. A Ferrari a konstruktőri bajnokság negyedik helyén zárt, a Red Bull, a Mercedes és a McLaren mögött, míg az egyéni értékelésben Leclerc ötödik, Hamilton pedig csak hatodik lett.
„Azt hittem, a Ferrari új lendületet kap Hamilton érkezésével, de ez nem történt meg” – mondta Herbert. Szerinte a csapatnál minden évben nagy a várakozás, de a végeredmény rendre csalódást kelt.
A döntés Hamilton kezében van
Miközben a kritikák egyre hangosabbak, Hamilton továbbra is kitart amellett, hogy még nem mondott le az álmairól. A kérdés csak az, hogy a Ferrari képes lesz-e olyan autót adni alá, amellyel újra a győzelmekért harcolhat, és hogy a brit pilóta valóban képes lesz-e alkalmazkodni az új kihívásokhoz.
