Törő Ferenc|2025. 12. 02. 19:38
Hamilton szerint a folyamatos sajtóbírálat is közrejátszik a Ferrari gyenge idényében.

Lewis Hamilton úgy véli, hogy a Ferrari idei szenvedésében nem csupán a pályán mutatott teljesítmény, hanem a kívülről érkező folyamatos nyomás is komoly szerepet játszik. A brit pilóta szerint az olasz csapat tagjai nehezen viselik a médiában megjelenő állandó kritikákat, amelyek a versenyhétvégéken túl is hatással vannak rájuk.

„A folyamatos negatív hangulat, amit a sajtó közvetít, mindenkit megvisel” – mondta Hamilton, majd hozzátette, hogy a csapattagok nemcsak a munkahelyükön, hanem otthon is szembesülnek ezzel.

„Hazamennek a családjukhoz, és a feleségük azt mondja: 'Azt olvastam, hogy ezt és ezt mondják a munkahelyedről.' Ez biztosan nem könnyű. És akkor ott vannak a gyerekek is, meg minden más. Ez rengeteg embert érint.”

A Ferrari 2025-ben eddig egyetlen futamot sem tudott megnyerni, és szinte biztos, hogy az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon sem sikerül majd győzniük. A szezon elején még komoly elvárások övezték a maranellóiakat, különösen azután, hogy 2024-ben csupán 14 ponttal maradtak le a konstruktőri címről a McLaren mögött. A valóság azonban messze elmaradt a reményektől: Hamilton idén még dobogóra sem állhatott, a csapat teljesítménye pedig látványosan visszaesett.

A gyenge szereplés következtében az olasz sajtó – különösen a La Gazzetta dello Sport és a Corriere della Sera – nyáron már Frederic Vasseur csapatfőnök menesztését is felvetette. A kritikák azonban nem kizárólag Vasseurre irányultak, hanem az egész csapatot érintették.

Amikor Vasseurt szembesítették Hamilton megjegyzéseivel – miszerint a csapaton belül „érződik egyfajta negatív légkör, amit részben a média hangulata okoz, de más tényezők is közrejátszanak” –, a francia szakember elismerte, hogy ez valóban nem segít, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a csapatnak a feladataira kell koncentrálnia.

„Nyilvánvalóan nem tesz jót, de a mi dolgunk az, hogy megmutassuk, képesek vagyunk jó eredményeket elérni” – fogalmazott, majd rámutatott arra is, hogy a Forma–1-ben gyakran előfordulnak mélypontok.

„Nagyon gyakran előfordul, hogy világbajnokként is nehézségekkel szembesülsz egy-egy edzésen, és sehol sem vagy, de csapatként ilyenkor is meg kell próbálnunk a saját buborékunkban maradni, és kihozni a legtöbbet abból, amink van.”

Vasseur példaként Max Verstappen idei hullámvölgyét említette, aki a Magyar Nagydíjon csak nyolcadik lett az időmérőn, majd kilencedikként zárt a versenyen, mégis képes volt visszakapaszkodni és újra futamokat nyerni. „Ez is azt mutatja, hogy mindig van visszaút.”

A Ferrari helyzetét tovább súlyosbította, hogy már április végén leállították az SF-25 fejlesztését, és minden erőforrást a 2026-os szabályváltozásokra való felkészülésre fordítottak. Ez viszont azt eredményezte, hogy a csapat az idény végére kiszorult a konstruktőri második, sőt harmadik helyért folytatott küzdelemből is.

Hamilton ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy szerinte nem a fejlesztési irány volt a probléma. „Én is azt akartam, hogy minél hamarabb kezdjünk el a jövő évi autón dolgozni. Fontos volt, hogy időben elinduljunk ezen az úton” – mondta.

A versenyzők hangulata ugyanakkor egyre borúsabb. A Katari Nagydíj után mindkét Ferrari-pilóta láthatóan csalódottan nyilatkozott, az SF-25 pedig különösen instabilnak bizonyult a losaili pályán.

„Teljesen megértem a frusztrációjukat” – mondta Vasseur, majd hozzátette: „Ha akkor, közvetlenül a leintés után tették volna fel nekem ugyanazt a kérdést, valószínűleg én is hasonló szavakkal válaszoltam volna. Teljesen érthető, hogy a kamerák előtt így éreznek. De a legfontosabb az, hogy amikor visszatérnek a garázsba, a mérnökökkel és a szerelőkkel együtt próbáljanak megoldást találni.”

Élő közvetítés