Motorsport.hu|2025. 10. 24. 05:10
Újabb részletek derültek ki a McLaren és a Red Bull közötti csatározásról, ami Lando Norris rajtpozíciós jelölése körül alakult ki.

Az Amerikai Nagydíjon 50 ezer eurós büntetést szabtak ki a Red Bullra, amiből 25 ezer eurót felfüggesztettek. A szankció oka az volt, hogy a csapat egyik szerelője a felvezető kör alatt megpróbált bejutni a rajtrácsra, hogy eltávolítsa azt a jelölőcsíkot, amit a McLaren helyezett el Lando Norris autójának pontos pozicionálásához.

A két csapat közötti rivalizálás már korábban is megmutatkozott, és mint kiderült, nem ez volt az első alkalom, hogy a Red Bull megpróbálta szabotálni Norris rajtjait. A McLaren azonban felkészült az esetleges szabotázsra, ugyanis olyan speciális anyaggal átitatott szalagot használtak, ami akkor is nyomot hagy, ha eltávolítják. Szingapúrban pedig egy még rafináltabb megoldással álltak elő – a szalag alatt egy "Sok szerencsét legközelebb" feliratot helyeztek el.

A szabályok egyébként nem tiltják, hogy a csapatok jelöléseket helyezzenek el a pálya berendezésein, és azt sem, hogy más csapatok eltávolítsák azokat. A Red Bull büntetését az okozta, hogy munkatársuk figyelmen kívül hagyta a bokszfal kapuját lezárni készülő sportbírók utasításait.

Az eset komoly visszhangot váltott ki a szurkolók körében, ugyanis sokan megkérdőjelezték, hogy egy világbajnoki ambíciókkal rendelkező pilótának miért van szüksége segítségre az autó pozicionálásához.

A modern F1-es autók aerodinamikai kialakítása miatt azonban a versenyzők szinte fekvő pozícióban ülnek, lábaik majdnem szemmagasságban vannak. Adrian Newey, aki először alkalmazta ezt a megoldást az 1996-os bajnok FW18-on, a helyzetet egy olyan fürdőkádban való fekvéshez hasonlította, ahol a lábak a csapon pihennek.

Carlos Sainz elmondása szerint ő maga szerencsés helyzetben van, mivel autójában a visszapillantó tükrök rögzítései kiváló viszonyítási pontként szolgálnak. "Korábban vezettem olyan autókat is, ahol nem volt ilyen lehetőség, és szükség volt a falon lévő jelölésre a megfelelő pozicionáláshoz" – mondta a Williams spanyol versenyzője.

Nico Hülkenberg is arról beszélt, hogy a jelenlegi autógenerációnál ez minden pilóta számára kihívást jelent. "Autónként változik, mennyire könnyű látni a rajtkockát, ez nagyban függ az oldalsó ütközésvédelem magasságától és pozíciójától" – fejtette ki a német pilóta.

Oliver Bearman, a Haas fiatal tehetsége érdekes összehasonlítást tett: "Az F2-ben és más kategóriákban könnyű megállapítani, hol van az első kerék a sárga vonalhoz képest. A Forma–1-ben viszont annyi aerodinamikai elem van az autón, hogy ez már nem egyszerű. Amikor fejlesztéseket kaptunk az autóra, néhány geometriai változtatás miatt még kevésbé látom a vonalat. Ha az autó gyorsabbá tétele azt jelenti, hogy kevésbé látjuk a sárga vonalat, akkor nem csodálom, hogy a McLarennél egyáltalán nem látják..."