Hiába uralta a Red Bull és Max Verstappen az elmúlt három év nagy részét, a holland pilóta nem titkolja, hogy egyáltalán nem élvezi az új generációs, talajhatásra épülő Forma–1-es autókat. Bár a 2022-ben bevezetett szabályokkal kezdődő korszakban három egyéni és két konstruktőri világbajnoki címet is begyűjtöttek, Verstappen szerint az autók fizikai megterhelése már túlmutat a határon.
„Ezek az évek egyáltalán nem voltak kényelmesek. A hátam teljesen tönkrement, a lábaim pedig állandóan fájnak” – panaszkodott még a Las Vegas-i hétvégén. Hozzátette, hogy az orvosi vizsgálatok során sem kaptak jó eredményeket. „A motokrosszhoz képest talán nem panaszkodhatunk, de ha tudjuk, milyenek voltak az autók régen, vagy milyenek lehetnének, akkor én inkább visszamennék a 2015-2016-os időszakhoz.”
Az FIA reagált Verstappen szavaira
A holland világbajnok kritikái nem maradtak visszhang nélkül: az FIA technikai vezetése már dolgozik azon, hogy a 2026-ban érkező új szabályrendszer enyhítsen a jelenlegi problémákon. A szervezet együléses versenyautókért felelős igazgatója, Nikolas Tombazis szerint a változások jó irányba mutatnak.
„A fő gond az volt, hogy az autók túlságosan alacsonyan és mereven futottak” – magyarázta Tombazis. Mint mondta, ez a jelenség a szabályalkotás során nem volt előre látható.
„A jövő évi aerodinamikai irányvonal még mindig az alacsony hasmagasságot preferálja majd, de kisebb mértékben. Az autók kevésbé lesznek érzékenyek a hasmagasságra, a működési tartományuk magasabbra kerül, és a futóművek is lágyabbak lehetnek, hogy növeljék a mechanikai tapadást. Ezek egyelőre előrejelzések, de minden jel ebbe az irányba mutat. A végső válaszokat persze csak a pályán kapjuk meg.”
A 2022-es évben sokat vitatott „delfinezés” – vagyis a nagy sebességnél jelentkező vertikális pattogás – sem volt kiszámítható, mivel a szimulációk és szélcsatornás tesztek nem jelezték előre. Ugyan a teljes eltűnésére nincs garancia, az FIA bizakodó, hogy a 2026-os szabályokkal – többek között a sík padló visszahozásával – kezelhetőbbé válik a helyzet.
A csapatok is tanultak a hibákból
A Mercedes technikai igazgatóhelyettese, Simone Resta szintén úgy látja, hogy a csapatok képesek alkalmazkodni az új kihívásokhoz, még ha azok kezdetben komoly problémákat is okoznak.
„Minden új szabályrendszer elején erősebben jelentkeznek a problémák. 2022-ben a delfinezés szinte mindenkit érintett, és a pilóták folyamatosan panaszkodtak” – idézte fel Resta. „Aztán hónapról hónapra egyre jobban megértették a csapatok a jelenséget, és megtanulták kezelni. Minden technikai korszak új kihívásokat hoz, de a csapatoknak megvannak az eszközeik és az idejük, hogy megoldják őket.”
Korábban Lewis Hamilton is elégedetlenségét fejezte ki a talajhatású autók kapcsán. A Ferrari brit versenyzője elsősorban az előzéseket hiányolta, majd azt a kérdést is feltette, hogy "mi értelme van így versenyezni"?
